Huraikan Faktor-faktor Ajaran Sesat di Malaysia

Di tengah perkembangan zaman yang semakin pesat, berbagai ajaran atau ideologi baru sering muncul dan menawarkan cara pandang hidup yang berbeda. Sebagian besar ajaran ini membawa pesan positif dan memberi dampak baik bagi pengikutnya. Namun, ada juga ajaran yang lebih berbahaya dan dapat menyesatkan banyak orang, yang kita kenal dengan istilah ajaran sesat.
Ajaran sesat merujuk pada aliran atau ajaran yang menyimpang jauh dari prinsip dasar suatu agama, ideologi, atau sistem kepercayaan yang sudah mapan dan diterima oleh mayoritas. Dalam banyak kasus, ajaran-ajaran semacam ini mengandung klaim-klaim yang sulit dibuktikan, bahkan bertentangan dengan ajaran yang sudah ada sejak zaman dahulu. Oleh karena itu, ajaran sesat tidak hanya membahayakan pemahaman agama atau keyakinan seseorang, tetapi juga dapat mempengaruhi kehidupan sosial, psikologis, dan emosional para pengikutnya.
Namun, mengapa penting untuk memahami dan mengenali ajaran sesat? Ajaran-ajaran ini sering kali memanfaatkan ketidakpastian atau keraguan individu, serta menawarkan janji-janji yang sulit untuk ditolak. Dalam blog ini, kita akan membahas lebih dalam mengenai apa itu ajaran sesat, bagaimana cara mengenalinya, dan dampak buruk yang dapat ditimbulkan oleh ajaran semacam ini, baik bagi individu maupun masyarakat.
Faktor-faktor yang mendorong berlakunya ajaran sesat di Malaysia.
Taksub kepada pemimpin atau guru
Fanatik kepada pemimpin adalah salah satu faktor utama. Ramai pengikut ajaran sesat menjadikan “tok guru” mereka sebagai rujukan mutlak—apa sahaja yang diucapkan dianggap benar dan tak boleh dipersoalkan. Fenomena ini berlaku kerana sikap manusia yang mudah mencari ikon atau tokoh untuk dijadikan idola.
Kesan:
Menerima Ajaran Tanpa Soal
-
Pengikut menerima semua ajaran pemimpin mereka walaupun bertentangan dengan al-Quran dan hadis.
-
Taksub menjadikan guru dianggap “maksum” (tidak boleh salah), walaupun hakikatnya manusia biasa.
Tanamkan Prinsip: “Kebenaran Diutamakan, Bukan Individu”
-
Didik masyarakat agar hanya mengikut ajaran yang selari dengan al-Quran, sunnah, dan ijmak ulama.
-
Imam Syafie pernah berkata: "Setiap orang boleh diambil dan ditolak pandangannya, kecuali Rasulullah SAW."
Penyelewengan Akidah
-
Mentafsir ayat al-Quran secara terpisah atau literal menyebabkan penyimpangan dari akidah sebenar.
Contoh: Ada yang menolak kewajipan solat, mendakwa ayat tentang solat hanya simbolik.
Kekeliruan dalam Amalan Agama
Umat Islam akan keliru antara yang benar dan yang batil.
Contoh: Ada yang menyangka puasa hanya perlu dilakukan secara "spiritual", bukan secara fizikal.
Rujuk kepada Ulama dan Institusi Agama yang Bertauliah
-
Masyarakat perlu dididik untuk merujuk tafsiran agama kepada mereka yang benar-benar berilmu dan diiktiraf.
-
Institusi seperti JAKIM, Majlis Fatwa Kebangsaan, dan mufti negeri serta Ulama seperti Ustaz Azhar Idrus merupakan sumber sah untuk memahami isu agama yang kompleks.
- Individu yang tidak faham asas agama akan cepat percaya kepada dakwaan yang pelik atau menyeleweng.
- Contoh: Percaya kepada “nabi baharu”, “wahyu peribadi”, atau amalan yang tidak ada dalam syariat.
Perkukuhkan Pendidikan Agama Seawal Usia
-
Subjek pendidikan Islam di sekolah perlu dikuatkan dengan pendekatan yang lebih praktikal, interaktif dan bersifat mendalam.
-
Mendidik kanak-kanak bukan sekadar untuk lulus peperiksaan, tetapi untuk memahami, menghayati dan mengamalkan ajaran Islam.
Pengaruh media sosial dan teknologi moden
Sukar Dikenal Pasti dan Dikawal
-
Pelaku menggunakan akaun palsu atau platform luar negara, menjadikan pemantauan sukar.
- Banyak kandungan agama tanpa semakan ilmiah dikongsi secara viral.
Meningkatkan Literasi Digital Islamik
-
Mendidik masyarakat supaya bijak menilai, menyemak dan membezakan kandungan agama yang sahih dan tidak sahih.
-
Kempen seperti “Semak Sebelum Sebar” wajar diperluas.
-
Masyarakat mula hilang kepercayaan terhadap pihak berkuasa agama dan undang-undang apabila ajaran sesat dibiarkan bermaharajalela.
-
Islam dipandang lemah kerana tidak mampu melindungi masyarakat daripada ancaman dalaman.
Memperkukuh Pendidikan Agama Asas
-
Pendidikan agama yang kukuh sejak kecil membantu masyarakat memahami konsep tauhid, syariat dan akidah yang benar.
-
Fokus pada kefahaman al-Quran, hadis dan ilmu usuluddin untuk melawan fahaman sesat.
Kerajaan perlu meningkatkan usaha untuk mencegah isu tersebut dengan segera bagi mengurangkan ajaran sesat daripada merebak terhadap masyarakat setempat.
Penyelewengan Akidah
-
Mistik dan kebatinan sering membawa kepercayaan kepada kuasa ghaib yang tidak berlandaskan syarak, seperti mempercayai karamah palsu atau kuasa luar biasa seseorang guru/pemimpin.
-
Contoh: Menganggap tok guru memiliki kuasa menyembuhkan, meramal masa depan, atau bercakap dengan “makhluk ghaib”.
Memperkukuh Pendidikan Agama Asas
-
Pendidikan agama yang kukuh sejak kecil membantu masyarakat memahami konsep tauhid, syariat dan akidah yang benar.
-
Fokus pada kefahaman al-Quran, hadis dan ilmu usuluddin untuk melawan fahaman sesat.
Ulasan
Catat Ulasan