Huraikan Faktor-faktor Ajaran Sesat di Malaysia


                                                        

PENDIDIKAN ISLAM
MPU13012
    
NAMA PENSYARAH :PUAN SURIA BINTI EMBONG

NAMA PELAJAR SERTA NO. MATRIK:
MOHAMMAD AIZUDDIN BIN KAMAROZAMAN (T01SKE24F034)
HAZIQ SYAHMI BIN RAZAK (T01SKE24F003)
MUHAMMAD FAHMI SYUKRI BIN SUHAIMI (T01SKE24F002)
WAN AMIN FARIS BIN WAN ZAIDI (T01SKE24F033)

TAJUK : HURAIKAN FAKTOR-FAKTOR YANG MENDORONG BERLAKUNYA AJARAN SESAT DI MALAYSIA

NAMA KUMPULAN: BUDAK GREEN FLAG

TARIKH HANTAR: 28/8/2025

PENDAHULUAN

     Di tengah perkembangan zaman yang semakin pesat, berbagai ajaran atau ideologi baru sering muncul dan menawarkan cara pandang hidup yang berbeda. Sebagian besar ajaran ini membawa pesan positif dan memberi dampak baik bagi pengikutnya. Namun, ada juga ajaran yang lebih berbahaya dan dapat menyesatkan banyak orang, yang kita kenal dengan istilah ajaran sesat.

Ajaran sesat merujuk pada aliran atau ajaran yang menyimpang jauh dari prinsip dasar suatu agama, ideologi, atau sistem kepercayaan yang sudah mapan dan diterima oleh mayoritas. Dalam banyak kasus, ajaran-ajaran semacam ini mengandung klaim-klaim yang sulit dibuktikan, bahkan bertentangan dengan ajaran yang sudah ada sejak zaman dahulu. Oleh karena itu, ajaran sesat tidak hanya membahayakan pemahaman agama atau keyakinan seseorang, tetapi juga dapat mempengaruhi kehidupan sosial, psikologis, dan emosional para pengikutnya.

Namun, mengapa penting untuk memahami dan mengenali ajaran sesat? Ajaran-ajaran ini sering kali memanfaatkan ketidakpastian atau keraguan individu, serta menawarkan janji-janji yang sulit untuk ditolak. Dalam blog ini, kita akan membahas lebih dalam mengenai apa itu ajaran sesat, bagaimana cara mengenalinya, dan dampak buruk yang dapat ditimbulkan oleh ajaran semacam ini, baik bagi individu maupun masyarakat.

Faktor-faktor yang mendorong berlakunya ajaran sesat di Malaysia.


Taksub kepada pemimpin atau guru

    Fanatik kepada pemimpin adalah salah satu faktor utama. Ramai pengikut ajaran sesat menjadikan “tok guru” mereka sebagai rujukan mutlak—apa sahaja yang diucapkan dianggap benar dan tak boleh dipersoalkan. Fenomena ini berlaku kerana sikap manusia yang mudah mencari ikon atau tokoh untuk dijadikan idola.

Kesan:

Menerima Ajaran Tanpa Soal

  • Pengikut menerima semua ajaran pemimpin mereka walaupun bertentangan dengan al-Quran dan hadis.

  • Taksub menjadikan guru dianggap “maksum” (tidak boleh salah), walaupun hakikatnya manusia biasa.


Cara Mengatasi:

Tanamkan Prinsip: “Kebenaran Diutamakan, Bukan Individu”

  • Didik masyarakat agar hanya mengikut ajaran yang selari dengan al-Quran, sunnah, dan ijmak ulama.

  • Imam Syafie pernah berkata: "Setiap orang boleh diambil dan ditolak pandangannya, kecuali Rasulullah SAW."




                                                      




Contohnya, dalam beberapa ajaran sesat, pemimpin mereka digelar sebagai imam besar, wali akhir zaman, atau bahkan Imam Mahdi seperti Abuya dan Ayah Pin. Pengikut pula percaya pemimpin itu mendapat petunjuk langsung daripada Tuhan, lalu menganggap setiap arahan wajib dipatuhi walaupun jelas bertentangan dengan Islam.

Rujukan:https://ecentral.my/biodata-abuya-ashaari/
Buku: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)


Tafsiran agama yang salah

Agama Islam berdiri atas asas al-Quran, hadis, ijmak ulama, dan qiyas. Namun, ajaran sesat sering muncul kerana ada individu mentafsir teks agama mengikut selera dan kepentingan peribadi. Jika ini berterusan, maka ia akan memberikan kesan terhadap agama Islam pada pandangan orang luar seperti perpecahan umat Islam yang mewujudkan kelompok yang memusuhi masyarakat arus perdana kerana menganggap mereka “tidak memahami agama sebenar” dan ayat-ayat al-Quran diambil secara terpisah, kemudian diberi maksud baharu yang jauh menyimpang. Ada juga yang menolak hadis sahih, hanya berpegang pada “wahyu peribadi” atau logik akal semata-mata. Inilah punca kenapa ada kumpulan yang mendakwa solat tak wajib, puasa tak perlu, atau syurga boleh dicapai tanpa amal ibadah.

Kesan:

         Penyelewengan Akidah

  • Mentafsir ayat al-Quran secara terpisah atau literal menyebabkan penyimpangan dari akidah sebenar.

  • Contoh: Ada yang menolak kewajipan solat, mendakwa ayat tentang solat hanya simbolik.

  • Kekeliruan dalam Amalan Agama

  • Umat Islam akan keliru antara yang benar dan yang batil.

  • Contoh: Ada yang menyangka puasa hanya perlu dilakukan secara "spiritual", bukan secara fizikal.

Cara mengatasi:

Rujuk kepada Ulama dan Institusi Agama yang Bertauliah

  • Masyarakat perlu dididik untuk merujuk tafsiran agama kepada mereka yang benar-benar berilmu dan diiktiraf.

  • Institusi seperti JAKIM, Majlis Fatwa Kebangsaan, dan mufti negeri serta Ulama seperti Ustaz Azhar Idrus merupakan sumber sah untuk memahami isu agama yang kompleks.


Contoh naskah yang mempunyai informasi yang salah ialah:





Contoh: Gerakan Sulit Wujudiyyah Batiniyyah Di Malaysia


Sumber rujukan: https://www.islam.gov.my/ms/
Buku: “Penyelewengan Aqidah dan Pemikiran Umat Islam” oleh Dr. Mohd Asri Zainul Abidin


Kelemahan asas ilmu agama dalam masyarakat

Ramai orang Islam di Malaysia hanya belajar asas agama pada peringkat sekolah, selepas itu kurang mendalami lagi. Apabila pengetahuan agama cetek, masyarakat jadi mudah terpedaya dengan janji-janji manis atau tawaran “jalan mudah ke syurga”. Ada yang meninggalkan solat, puasa, zakat dan haji kerana diajar ibadah tidak perlu dilakukan jika sudah ikut “ajaran” tersebut.Sebagai contoh, ada ajaran sesat yang mendakwa pengikut tak perlu solat lima waktu, cukup dengan zikir tertentu. Pengikut yang cetek ilmu akan rasa “lega” kerana dapat pahala besar tanpa susah payah. Inilah kelemahan yang selalu dimanipulasi.

Kesan:

Mudah Terpengaruh dengan Ajaran Sesat

  • Individu yang tidak faham asas agama akan cepat percaya kepada dakwaan yang pelik atau menyeleweng.
  • Contoh: Percaya kepada “nabi baharu”, “wahyu peribadi”, atau amalan yang tidak ada dalam syariat.

Cara Mengatasi:

Perkukuhkan Pendidikan Agama Seawal Usia

  • Subjek pendidikan Islam di sekolah perlu dikuatkan dengan pendekatan yang lebih praktikal, interaktif dan bersifat mendalam.

  • Mendidik kanak-kanak bukan sekadar untuk lulus peperiksaan, tetapi untuk memahami, menghayati dan mengamalkan ajaran Islam.







Rujukan:https://www.muftiwp.gov.my
Buku: “Bahaya Ajaran Sesat dan Kepentingan Kefahaman Agama yang Sahih” dan “Kepentingan Belajar Ilmu Agama Daripada Sumber Sahih”


Pengaruh media sosial dan teknologi moden

Kalau dulu ajaran sesat hanya tersebar melalui kuliah di surau atau pondok kecil, hari ini ia berkembang jauh lebih pantas melalui media sosial. Dengan adanya YouTube, TikTok, WhatsApp, dan Facebook, satu ajaran boleh sampai kepada ribuan orang dalam sekelip mata.

Lebih membimbangkan, algoritma media sosial pula kadang-kadang mengesyorkan kandungan yang sama berulang kali. Jadi kalau seseorang pernah menonton video ajaran songsang, mereka mungkin akan terus disuap dengan video serupa—akhirnya jadi lebih mudah terpengaruh.

Kesan:

Sukar Dikenal Pasti dan Dikawal

  • Pelaku menggunakan akaun palsu atau platform luar negara, menjadikan pemantauan sukar.

  • Banyak kandungan agama tanpa semakan ilmiah dikongsi secara viral.
Cara Mengatasi:

Meningkatkan Literasi Digital Islamik

  • Mendidik masyarakat supaya bijak menilai, menyemak dan membezakan kandungan agama yang sahih dan tidak sahih.

  • Kempen seperti “Semak Sebelum Sebar” wajar diperluas.





Sumber:
https://www.muftiwp.gov.my
Artikal: “Fitnah Media Sosial: Ancaman Terhadap Akidah dan Perpaduan” Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri (Bekas Mufti Wilayah Persekutuan)

Kurangnya penguatkuasaan dan kesedaran masyarakat

Walaupun pihak berkuasa agama sudah mengeluarkan fatwa dan membanteras ajaran sesat, ia masih berleluasa kerana kurangnya kesedaran masyarakat. Ada yang menganggap ajaran sesat “tidak bahaya” atau hanya melibatkan segelintir orang. Ada pula yang takut nak melaporkan kepada pihak berkuasa kerana bimbang dipulau atau diancam.

Sikap sambil lewa inilah yang memberi ruang untuk ajaran sesat terus hidup dan berkembang dalam komuniti.

Kesan:

Merosakkan Imej Institusi Agama dan Negara
  • Masyarakat mula hilang kepercayaan terhadap pihak berkuasa agama dan undang-undang apabila ajaran sesat dibiarkan bermaharajalela.

  • Islam dipandang lemah kerana tidak mampu melindungi masyarakat daripada ancaman dalaman.

Cara mengatasi:

Memperkukuh Pendidikan Agama Asas

  • Pendidikan agama yang kukuh sejak kecil membantu masyarakat memahami konsep tauhid, syariat dan akidah yang benar.

  • Fokus pada kefahaman al-Quran, hadis dan ilmu usuluddin untuk melawan fahaman sesat.



Kerajaan perlu meningkatkan usaha untuk mencegah isu tersebut dengan segera bagi mengurangkan ajaran sesat daripada merebak terhadap masyarakat setempat.


Sumber: https://www.ikim.gov.my
Buku: “Ajaran Sesat di Malaysia: Ciri, Punca dan Tindakan Penguatkuasaan

Pengaruh unsur mistik, kebatinan dan ilham peribadi

Satu lagi faktor yang subur dalam masyarakat kita ialah kecenderungan terhadap unsur mistik. Ramai yang mudah terpesona dengan kisah luar biasa seperti kasyaf, mimpi bertemu nabi, atau mendapat “wahyu” ketika bertafakur.

Bila hal-hal ghaib ini dijadikan asas pegangan, ajaran sesat mudah bercambah. Contohnya, ada tok guru mendakwa boleh bawa pengikut bertemu Nabi Khidir, ada pula yang kata dirinya menerima arahan khusus daripada malaikat. Walhal, semua ini hanya berdasarkan ilusi, bukan dalil syarak.

Kesan:

Penyelewengan Akidah

  • Mistik dan kebatinan sering membawa kepercayaan kepada kuasa ghaib yang tidak berlandaskan syarak, seperti mempercayai karamah palsu atau kuasa luar biasa seseorang guru/pemimpin.

  • Contoh: Menganggap tok guru memiliki kuasa menyembuhkan, meramal masa depan, atau bercakap dengan “makhluk ghaib”.

 Cara mengatasi:

Memperkukuh Pendidikan Agama Asas

  • Pendidikan agama yang kukuh sejak kecil membantu masyarakat memahami konsep tauhid, syariat dan akidah yang benar.

  • Fokus pada kefahaman al-Quran, hadis dan ilmu usuluddin untuk melawan fahaman sesat.




Sumber: https://www.ikim.gov.my
Buku: “Aqidah Golongan Tarekat dan Ajaran Sesat” Dr. Mohd Asri Zainul Abidin (MAZA)

PENUTUP

Kesimpulannya, kesan ajaran sesat bukan sahaja meruntuhkan akidah individu, tetapi juga memecah-belahkan masyarakat dan akhirnya menjejaskan keselamatan serta imej negara. Oleh itu, ia perlu dibanteras melalui pendidikan agama yang kukuh, pemantauan pihak berkuasa, serta kesedaran masyarakat agar tidak mudah terpengaruh dengan ajaran yang menyeleweng.



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

7.AQIDAH MERUPAKAN PEGANGAN HIDUP ORANG MUSLIM.KENALPASTI CIRI-CIRI AQIDAH YANG SAHIH DAN KEPENTINGAN MEMPELAJARI ILMU TERSEBUT